یادمانی برای ایران اسلامی

پایان نامه
چکیده

چکیده: خاطره تعلقی است ذهنی به یک واقعه ، واقع شدن یک رویداد ، فرد و یا مکان . این تعلق ذهنی با تداعی ( به یاد آوردن ) های مکرر ثبت می شود ، منتقل می گردد و حیاتی اجتماعی می یابد . ماهیت اجتماعی خاطره ، ارتباط آن را با فضای عمومی شهر ، به عنوان بستر شکل دهنده اش آشکار می سازد .در فضای شهری ، به عنوان یک متن زبانی ، یادمان ها ، فعلیت " به یاد آوردن " خواهند بود ، در حیطه ی معماری . به این ترتیب معماری، روایت گر می گردد ، راوی خاطرات نوستالژیک ملتی ، از یک رویداد ، از یک فرد ، یک مکان و احساسات مشترک شان از یک مفهوم و هر جز از کالبد مادی اش، متضمن معنایی می شود ، تداعی کننده بخشی از آن خاطرات و آن گاه ، جز نشانه ها شکل می یابند تا ، کلیت نشانه ی یادمانی ، محیط را مملو از معنا سازد ، معنایی که گاه در کنترل طراح است و گاه خارج از کنترل او ، در اذهان ( مرجع فکری ) مخاطبین اثر شکل می گیرد . نشانه ی یادمانی که با اهداف تبلیغی - آموزشی کارفرمایانش ایجاد گشته و با حیات اجتماعی مخاطبان اش آمیخته شده ، ارزشی نمادین می یابد و این زیبایی شناسی نمادین در ارضای نیازهایی با اساس اجتماعی و فرهنگی همچون نیاز عاطفی ، نیاز به احساس تعلق و نیز نیاز به احترام نقش می یابد . در روند پیش برنده ی این پژوهش ، با بهره گیری از منابع کتابخانه ای از جمله مقالات محدود فارسی در این رابطه و نیز بکارگیری مقالات و پایان نامه های لاتین یافته شده و در نهایت استفاده ی گسترده از منابع اینترنتی ، اطلاعات به روز شده جمع آوری گردید . و از طریق بازدید از محل ، عکس برداری ، فیلم برداری ، تعدادی از نمونه های یادمانی مورد مطالعه در داخل و خارج از کشور ، با روش میدانی ، اطلاعات مورد نیاز تکمیل گردید . ( مراجعه به فصل دوم - نمونه های یادمانی مشابه )نمونه های یادمانی جمع آوری شده ، بر مبنی مشترکات و تماییزات شان گونه بندی شده و براساس مضمون واقع شدن فردی ، رویدادی ، مکانی و یا مفهومی طبقه بندی گردیدند . ( مراجعه به فصل دوم نمونه های مختلف یادمانی و جداول بررسی های تطبیقی ) مقایسه ی تطبیقی میان نمونه های هر یک از گروه ها ، به منظور یافته مدل مفهومی اولیه صورت پذیرفت . ( مراجعه به جداول تطبیقی ) با توجه به این که در فرض پژوهش ، ابنیه ی یادمانی را نشانه ی یادمانی اطلاق نمودیم ، پس از مطالعات اکتشافی فراوان در نظریه های تدوین شده و به منظور آزمون درستی مدل خویش ، مدل یانگ را در رابطه با زیبایی شناسی نمادین ، در ارتباط با مدل مفهومی پژوهش خویش باز یافتیم .پس از مقایسه ی این دو با یکدیگر ، مدل یانگ در رابطها اجزای مادی حاوی معنا در محیط ، بسط یافت و مبنی ایجاد مدل مفهومی پژوهش ما قرار گرفت تا ملاک ارزش گذاری در نمونه های یادمانی یافته شده باشد . به این ترتیب روند رفت و برگشتی ، میان مفهوم و مصداق صورت پذیرفت تا درستی مدل مفهومی برگرفته از مصادیق ، با استفاده از همان مصادق سنجیده شده و تعمیم داده شود .پس از استخراج کلیات و مدل مفهومی ، ضوابط طراحی در رابطه با هر گونه ی یادمانی ، تحت عنوان واژگان بیان در معماری یادمانی ، ارائه گردید .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بازخوانی حافظه و هویت در معماری یادمانی ایران

نوشتار حاضر بر محور سه مفهوم کلیدی بازخوانی حافظه و هویت در معماری یادمانی ایران تدوین شده است. مفهوم بازخوانی در مباحث پیش‌رو نه به تصادف و نه از سر ذوق بلکه با اتکاء به هدفی مشخص و با ابتناء به روش‌شناسی و رویکردی معین گزیده شده و مورد بحث قرارگرفته است. هر اثر یادمانی در بستر جاری و شرایط تاریخی و مقتضیات و ملزومات فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی، اقتصادی و سیاسی دوره‌ای که در آن پدید می‌آمده برای...

متن کامل

منظر یادمانی جنگ : از واقع‌نمایی تا استعاره

جنگ پدیده‌ای خوشایند نیست که یادآوری آن به جامعه، امری مطلوب باشد. اما در ورای جنبه‌های تلخ و سیاه هر جنگ می‌توان به جنبه‌های سفید این پدیده نیز نظرکرده و حتی آن‌ها را به نسل‌های نو یادآوری کرد. هر نبردی بی‌شک شاهد دلاوری، ایثار و میهن‌پرستی عده‌ای بوده است که برای این ارزش‌ها از جان خود گذشته‌اند. در این حالت، یادآوری جنگ در قالب یادمان‌ها باید به پررنگ کردن یاد این افراد، مکان‌های خاطره‌انگیز...

متن کامل

منظر گذرا در دوران جنگ؛ بازنمایی بناهای یادمانی برای قرن بیست و یک

مروری بر حضور گل در بزرگداشت جنگ و یادبود سربازان و کشته‌شدگان جنگ نشان می‌دهد که رابطه جنگ و گل رابطه‌ای گذرا و ناپایدار نیست، بلکه گل‌ها با وجوه مختلف سیاسی در دوره‌های مختلف در یادبود و بزرگداشت جنگ‌ها حضوری فعال دارند. این نوشتار با تمرکز بر انگیزه‌های اصلی ساخت بناهای یادبود، به‌صورت مشخص نقش گل در شکل‌گیری مقابر موقت خیابانی در جنگ جهانی اول در اروپا، جنبش «باغ جنگ» در طول جنگ جهانی دوم د...

متن کامل

بازخوانی حافظه و هویت در معماری یادمانی ایران

نوشتار حاضر بر محور سه مفهوم کلیدی بازخوانی حافظه و هویت در معماری یادمانی ایران تدوین شده است. مفهوم بازخوانی در مباحث پیش رو نه به تصادف و نه از سر ذوق بلکه با اتکاء به هدفی مشخص و با ابتناء به روش شناسی و رویکردی معین گزیده شده و مورد بحث قرارگرفته است. هر اثر یادمانی در بستر جاری و شرایط تاریخی و مقتضیات و ملزومات فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی، اقتصادی و سیاسی دوره ای که در آن پدید می آمده برای ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده معماری و شهرسازی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023